Directorul Muzeului Judeţean Buzău, Daniel Costache: „Urmează o perioadă în care muzeele vor pierde“
Într-o perioadă în care publicul nu mai are acces în
muzee, activitatea acestora decurge neîntrerupt prin organizarea unor tururi
virtuale, prezentarea online a unor exponate sau pregătirea viitoarelor
expoziţii.
Imediat ce viaţa va reintra în normal, uşile se vor
deschide iar publicul va avea din nou acces la toate expoziţiile din muzeu.
Despre criza sanitară care afectează puternic şi reţeaua instituţiilor de
cultură ne vorbeşte directorul Muzeului Judeţean Buzău, Daniel Costache.
Adevărul: Este o perioadă de grea încercare pentru toţi,
atât ca indivizi, cât şi ca instituţii. Cum se resimte aceasta la nivelul
instituţiilor de cultură?
Daniel Costache: Ceea ce se întâmplă acum la nivel
mondial este o situaţie fără precedent pentru generaţia noastră. Este o
provocare multiplă din multe puncte de vedere. De la percepţia asupra realităţii
până la modul de reacţie al fiecăruia dintre noi. Aşa cum este firesc, ţinând
seama de dimensiunea fenomenului şi
instituţiile de cultură resimt ceea ce se petrece la nivel global. În primul
rând este vorba despre închiderea activităţilor cu publicul. Noi, Muzeul
Judeţean Buzău, încă din 10 martie 2020 am luat această măsură, pentru a ne
proteja vizitatorii, dar şi angajaţii. De asemenea am amânat mai multe
evenimente de impact pe care le aveam în plan.
Cum vedeţi impactul asupra fenomenului cultural
atât la nivel mondial, cât şi la nivel local, al acestei perioade?
Daniel Costache: Implicaţiile sunt multe şi sub diferite
forme. Dacă ne uităm în istorie vedem că muzeele, pentru că despre ele îmi este
mai la îndemână să vorbesc acum, au trecut prin războaie, prin calamităţi şi
prin mai multe crize economice de-a lungul timpului. Acum depinde de cum
doreşte şi ştie societatea să se adreseze muzeelor. Exemplele în acest sens
sunt multiple. Uitaţi, în anii Primului Război Mondial englezii au găsit în
muzee şi colecţiile muzeale centre de studii şi comunicare. Sunt numeroase
mărturiile ce ne arată că muzeele s-au implicat activ în viaţa comunităţii.
Şi-au folosit cunoştinţele pentru a învăţa populaţia din centrele urbane să
cultive legume, au pus la dispoziţie spaţiile din zonele perimetrale pentru a
le transforma în grădini şi ferme. S-a apelat la specialiştii muzeelor pentru a
fi realizate afişe de încurajare atât pentru populaţie, cât şi pentru soldaţi.
S-a apelat la specialiştii muzeelor de ştiinţe ale naturii pentru a studia
sistemele de camuflaj natural al păsărilor şi animalelor, studii care au condus
la realizarea camuflajului atât pentru trupele terestre cât şi pentru avioane
şi ambarcaţiuni. S-a apelat la arheologi pentru a explica populaţiei despre
exploatarea raţională a resurselor mediului. Şi exemplele pot continua. M-aţi
întrebat care va fi impactul. Acesta nu este atât de greu de anticipat. În
societăţile occidentale, în afară de o scădere a publicului în această
perioadă, precum şi în perioada de criză economică ce se prefigurează ulterior
problemei medicale, instituţiile de cultură îţi vor reveni, vor recupera
”pierderile” şi vor mări decalajul deja existent faţă de instituţiile similare
din alte regiuni ale lumii. În societăţile, haideţi să le spunem ”nu atât de
occidentale”, unde aş încadra-o şi pe a noastră, muzeele vor fi iarăşi
sacrificate.
Reporter: Concret, care ar fi diferenţele între Occident
şi noi, în acest context?
Daniel Costache: Simplu. Dacă în Statele Unite, Canada,
Asutralia, Franţa, Anglia, Spania, Italia, Germania, Austria ş.a. societatea
este conştientă de importanţa socială, educaţională şi mai mult decât atât,
patrimonială a muzeelor, în alte ţări acest lucru nu se întâmplă. Poate că
într-un fel este şi vina noastră, a muzeelor, pentru că nu reuşim întotdeauna
să ne conştientizăm publicul că muzeul este un sanctuar, un deţinător al
mărturiilor trecutului. Cu toate acestea, vedeţi că lucrurile au tendinţa de a
se regla de la sine, în mod natural. În aceste momente grele pentru noi ca
naţiune, dar şi ca specie, de ce să nu spunem şi acest lucru, autorităţile din
multe state au recurs la acel moment de a fi pus în difuzoare imnul naţional.
Păi care sunt simbolurile unui stat? Le învăţăm aplicat la muzeu, nu? Cu
siguranţă aţi remarcat că de ceva vreme la Muzeul Judeţean Buzău ne-am făcut un
obicei de a marca anual Ziua Imnului Naţional, Ziua Drapelului Naţional. Ei,
acestea sunt forme de educaţie pe care un muzeu le oferă publicului său. Şi
dacă în astfel de momente grele, simţi nevoia de a te ”agăţa” de momentele
glorioase ale trecutului tău ca naţie, ca popor, ce poate însemna acest lucru?
Acum poate par cuvinte mari, dar în realitate impactul asupra societăţii este
unul enorm. Şi revin la istorie. În anii celui de-al Doilea Război Mondial, sub
bombardamentele germane, muzee din Londra scoteau din buncăre câte un un
exponat pentru public. Am fi tentaţi să credem că nu avea nici o valoare o
astfel de activitate a muzeografilor printre dărâmături, moloz şi maşini de
intervenţie. Dar, da. Avea. Inspira oamenilor de rând, abia ieşiţi din
adăposturi, ideea de apartenenţă la un neam, la o naţiune. Şi acest lucru îi
făcea să reziste. Muzeele din Franţa organizau expoziţii dedicate soldaţilor ce
luptau pe front. Am fi tentaţi să spunem că efectul era nul, însă nu este aşa.
În momente grele ai nevoie să ţi se ofere repere, valori. Acest lucru este
extrem de important. Un alt exemplu, după Marea Criză din 1929-1935 din Statele
Unite, muzeele au devenit mari angajatori. Ciudat, nu? Guvernul Federal a
iniţiat programul FAP, Federal Art Project, prin intermediul căruia în muzee au
fost angajaţi artişti. Astfel au contribuit major atât la menţinerea şi
dezvoltarea muzeelor cât şi la progresul artelor creative, iar americanii au
ştiut să profite de acest lucru, atât ca instituţii cât şi ca societate.
Oricum, discuţia este una foarte largă.
Reporter: Cum vedeţi însă mersul în România al acestui
lucru, evoluţia muzeelor româneşti? Atât în perioada de luptă împotriva
coronavirusului cât şi în eventuala criză economică?
Daniel Costache: Cum am spus, simplu. În România urmează
cel mai probabil tăieri salariale şi restrângerea activităţii. Nimic nou sub
Soare!
Reporter: Şi care ar fi, după dumneavoastră, impactul pe
termen mediu şi lung?
Daniel Costache: În primul rând resursa umană a muzeelor
va fi puternic afectată. Prezenţa unor companii străine care vor şti cum să
folosească resursa umană specializată din muzee va fi o alternativă pentru
mulţi dintre muzeografi, cercetători, restauratori ş.a. Muzeele, ca instituţii,
vor avea de suferit apoi şi din punct de vedere al rolului în societate,
deoarece vor fi nevoite să identifice soluţii. Iar aici rolul primordial îl vor
avea atât managerii, cât şi autorităţile locale şi centrale, care, în funcţie
de interesul pe care îl au, vor fi nevoite să sprijine, mai mult sau mai puţin
instituţiile muzeale. Eu însă cred că urmează o perioadă în care muzeele vor
pierde o mare parte din ceea ce au câştigat în faţa publicului.
Reporter: Care credeţi că ar putea fi acele soluţii
despre care vorbiţi?
Daniel Costache: Aceasta este o întrebare destul de grea.
Nu există un manual de management cultural care să te ghideze pas cu pas
printr-o astfel de perioadă. De aceea spun că v-a depinde foarte mult de
manageri să identifice aceste soluţii, de resursa umană din muzee care va fi
nevoită să se mobilizeze în sens pozitiv şi în interesul publicului şi mai ales
al patrimoniului cultural naţional administrat, precum şi de decidenţii locali.
Factorii care sunt în joc sunt mulţi. Cât de mult îţi cunoşti comunitatea
căreia i te adresezi. Cât de mult cunoşti nevoile culturale ale acesteia. Cât
de bine şi de cinstit ţi-ai analizat impactul acţiunilor culturale, educative
şi ştiinţifice pe care muzeul le-a organizat. Depinde de gradul de adaptabilitate
al instituţiei. Repet, sunt mulţi factori la mijloc. Ideea este să găseşti
soluţia.
Reporter: Cum vedeţi revenirea publicului la muzeu? Dacă
o să ne lovim de o criză economică după traversarea pandemiei, credeţi că
oamenii vor mai veni la muzeu?
Daniel Costache: Da. Categoric da, oamenii vor veni la
muzee, vor vizita galeriile de artă, vor participa la evenimente culturale şi
artistice. De ce? Pentru că nevoia de artă, de cultură, de educaţie ne este
specifică. Este esenţială pentru noi ca fiinţe raţionale. Dintotdeauna omul a
simţit nevoia să îşi hrănească spiritul, iar muzeul este acel loc în care hrana
spirituală este satisfăcută de frumos, nou şi istorie. În plus, ne întoarcem la
ideea de trecut istoric.
Reporter: În această perioadă în care muzeele sunt
închise multe muzee şi-au dezvoltat comunicare online, şi sunt tot mai prezente
prin tururi virtuale. Chiar şi Muzeul Judeţean Buzău este prezent în online cu
emisiuni şi prezentări ale unor expoziţii. Nu vă este teamă că publicul, după ce
lucrurile îşi vor relua cursul normal, o să prefere să viziteze un muzeu de pe
canapea din living, în loc să bată drumul până la muzeu?
Daniel Costache: Nu. Muzeul are mai multe categorii de
public. Este acel public care preferă oferta prezentată prin noile tehnologii,
iar muzeul nostru este unul dintre puţinele muzee din ţară care oferă acces la
noile tehnologii şi le foloseşte atât în
expunere cât şi ca suport pentru expoziţii de sine stătătoare, dar este şi acel
public care vizitează muzeul. Experienţa muzeală din living este incomparabil
mai puţin edificatoare pentru ceea ce înseamnă un muzeu. Ea îţi transmite un
set de cunoştinţe, te familiarizează cu patrimoniul istoric, cu evenimentele şi
faptele din trecut, practic ţi le prezintă. Pe când vizita la muzeu, prezenţa
în spaţiul expoziţional al unui muzeu sau al unei galerii de artă este mult mai
complexă. Acolo eşti tu, vizitator, şi opera, artefactul, mărturia. Spaţiul
muzeal are acea proprietate unică de a te face să simţi. Eşti în faţa unui
recipient ceramic realizat acum 5000 de ani de către un om. Nu poţi să treci
prin faţa lui fără să îţi pui întrebări, fără să încerci să pătrunzi în lumea
de acum 5000 de ani, care poate şi ea a fost măcinată de boli şi maladii
mortale. Nu poţi să ai aceeaşi experienţă cu o pictură din sufragerie, aşa cum
ai într-o galerie. Nu se crează legătura emoţională, iar atunci când ai
experienţe multiple, precum ambient sonor muzical, spaţiu de odihnă, aşa cum
vizitatorii noştri ştiu că pot găsi în sălile muzeului nostru, spiritul îşi
găseşte hrana.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:
Sursa: adevarul.ro
Se încarcă comentariile ... 0███████████████████100%
|